Norman Tec

Odpowiednie nawodnienie nie tylko za pomocą wody i izotoników

Z pewnością każdy ze świadomych sportowców zna znaczenie odpowiedniego nawodnienia organizmu, tak bardzo ważnego dla optymalnej pracy naszego organizmu. Odpowiedni poziom nawodnienia wpływa również na wydajność treningu i odpowiednia regenerację po treningu czy zawodach.

Uzupełnianie płynów butelką wody nie jest jedynym rozwiązaniem. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na gospodarkę wodną naszego organizmu jest jedzenie, które spożywamy każdego dnia. Poza rzeczywistymi korzyściami spożywania produktów bogatych w wodę tak bardzo oczywistymi jak odpowiednie nawodnienie nie należy zapomnieć również o mniejszej kaloryczności takich produktów, a co za tym idzie mniejszym łaknieniem i łatwością utrzymania odpowiedniej wagi. W rzeczywistości, wiele owoców i warzyw zawiera do 90 procent wody. Oczywiście w dalszym ciągu należy spożywać odpowiednią ilość płynów, spełniającą wymagania naszego organizmu, ale wiele z najbardziej popularnych rodzajów żywności także zawiera niezbędne elektrolity i minerały, takie jak magnez, potas i sód, a także witaminy i aminokwasy. Lato to idealny czas, aby zadbać o spożycie większej ilości owoców i warzyw bogatych w wodę. Dodaj te produkty do listy zakupów tego lata.

» Arbuz jest faworytem w kategoriach po treningowych naturalnych nawadniaczy. Składa się z 92 procent wody i potasu, magnezu, wapnia i sodu. Niektóre badania twierdzą, że są skuteczniejszym sposobem nawodnienia niż woda czy nawet napoje sportowe.
» Truskawki i melony, również składają się z 92 procent wody, a brzoskwinie, z 88 procent wody. Są one również dobrym źródłem potasu.
» Borówki, żurawina, maliny i jeżyny zawierają około 85 procent wody i są bogate w przeciwutleniacze i inne niezbędne witaminy.
» Ogórek jest dobrym źródłem witaminy C, składa się z 96 procent wody.
» Seler zawiera 95 procent wody i jest bogaty w witaminy i minerały.
» Sałata to 96 procent wody, a 92 procent ma szpinak dodatkowo będąc bardzo odżywczym składnikiem naszej diety: Są bogate w witaminy A, K i C, błonnik i kwas foliowy.
» Kapusta, kalafior i brokuły są bogate w przeciwutleniacze, a także witaminy, minerały i błonnik. Te warzywa zawierają ponad 92 procent wody.

Czy wiesz, że? Gotowanie mięsa oraz niektórych owoców i warzyw obniża zawartość wody, w zależności od sposobu gotowania.

Podsumowując warto zadbać o odpowiednie nawodnienie nie tylko pijąc kolejne litry napojów izotonicznych czy po prostu wody. Matka natura, w szczególności w okresie letnim chojnie nas obdarowuje owocami i warzywami bogatymi w wodę, a do tego inne składniki tak bardzo potrzebne do prawidłowej pracy naszego organizmu. W miarę możliwości starajmy się wpleść do naszej diety owoce i warzywa bogate w wodę, a nasz organizm na pewno odwdzięczy się nam doskonałym samopoczuciem i lepszą postawą na treningach.

Udostępnij na FB