Norman Tec

Czy cukier jest naprawdę aż tak bardzo szkodliwy?

Cukier jest przyczyną wszystkich problemów zdrowotnych. Cukier zwiększa wydajność. Cukier jest niezbędny dla sportowców. Zdezorientowany? Nic w tym dziwnego. W Internecie i literaturze jest tak wiele mieszanych informacji dotyczących cukru i o tym jak wpływa na nasz organizm. W tym artykule postaramy się przedstawić fakty na temat cukru i jego roli dla triatlonistów i treningu.

"Cukier" jest uogólnionym określeniem smaku słodkich węglowodanów. Istnieje wiele różnych typów cukrów, w zależności od struktury molekularnej. Cukry mogą być proste monosacharydy, takie jak glukoza i fruktoza, czy disacharydy, takie jak sacharoza (cukier stołowy) i laktoza (cukier pochodzenia mlecznego). Cukier występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza owocach i warzywach. Przetworzone wersje dodawane do naszych potraw pochodzą z upraw, buraków cukrowych i trzciny cukrowej. Cukier jest dostępny w diecie człowieka od czasów starożytnych, ale dopiero w 19 wieku przestał być luksusem. Od tego czasu stał się tani i ogólno dostepny.

cukier

Tak więc czy cukier jest zdrowy czy szkodliwy dla nas? Jak w większości badań dotyczących żywności nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak na razie ludzkość posiada zbyt mało dowodów które mogły by jednoznacznie ocenić wartość cukrów dla naszego organizmu. Jeśli przeglądasz Internet w poszukiwaniu wiedzy na ten temat z pewnością znajdziesz dowody na to, że cukier jest straszny, ponieważ zbyt duże jego ilości mogą prowadzić do cukrzycy typu 2, choroby układu krążenia i choroby Alzheimera.

Mimo to jest też kilka teorii na zbawienne działanie cukrów. Odpowiednia kontrola poziomu cukru we krwi jest niezbędna, aby umożliwić organizmowi skuteczne funkcjonowanie i utrzymanie zdrowej wagi. Z pewnością jednak spożywanie nadmiaru cukru prowadzi do wahań poziomu cukru we krwi, szczególnie jeśli dana osoba nie jest aktywna fizycznie.

Niezaprzeczalnym faktem jest, że cukier zawiera tylko węglowodany i dlatego jest postrzegany jako "pusty" - czyli ubogi w składniki odżywcze. W miarę możliwości należy spożywać pokarmy, które zawierają również witaminy, minerały, błonnik i inne składniki odżywcze. Innymi słowy, jeśli potrzebujesz cukru, sięgnij po owoce.
Chociaż skutki oddziaływania cukru na zdrowie nie są jednoznaczne, to wpływ cukru na wydajność już z pewnością tak. Cukier pozwala na utrzymanie poziomu wysiłku. Niektóre nowatorskie badania z University of Texas w 1980 roku wykazały, że zmęczenie w trakcie długotrwałego wysiłku zbiega się ze spadkiem cukru we krwi.

Jednak, gdy poziom cukru we krwi utrzymuje się, wytrzymałość i wydolność poprawia się. Najprostszym sposobem, na utrzymanie poziomu cukru we krwi jest spożywanie prostego napoju na bazie cukru, podczas ćwiczeń.
Jednak nie wszystkie cukry są sobie równe. Glukoza jest wykorzystywana przez organizm najskuteczniej. Wykazano, że organizm człowieka może wykorzystywać około jednego grama na minutę wysiłku. Fruktoza jest wykorzystywana ze znacznie mniejszą szybkością, około 0,4 g na minutę ćwiczeń. Najwydajniejszym sposobem spalania cukrów jest połączeniem dwóch naraz. Cukry szybko przyswajalne dają energię na dłużej natomiast szybko przyswajalne dają energetycznego kopa tu i teraz.

Tak więc dowody jasno pokazują, że cukry poprawiają wytrzymałość w szczególności mieszanka glukozy i fruktozy. Z pewnością jednak nie należy przesadzać ze sporzywaniem cukrów i w miarę możliwości zastępować cukry proste owocami i warzywami oraz innymi jego źródłami.

Udostępnij na FB