Norman Tec

Alkohol. Czy naprawdę wpływa negatywnie na sportowca?

Nikt nie sugeruje, że picie alkoholu w nadmiarze poprawi Twój rekord życiowy, ale jaka ilość nie spowoduje negatywnego wpływu na Twój trening i formę w dniu zawodów?

Wszyscy wiemy, że nie ma to jak chłodne piwo w gorący dzień po długim treningu jazdy na rowerze lub biegu. Większość rekreacyjnych sportowców z pewnością zastanawia się, czy to naprawdę takie złe? Problem ten ma większość triatlonistów zastanawiając się jak w rzeczywistości działa tych kilka zimnych piw w trakcie regularnych treningów. Co tak naprawdę mówi nauka i badania? Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej czterem najczęściej zadawanym pytanią na temat alkoholu.

Alkohol jest dobrym źródłem kalorii?

Alkohol jest bardzo skoncentrowanym źródłem energii zawierającym 7 kilokalorii na gram (w porównaniu do 4 kcal / g dla białka i węglowodanów i 9 kcal / g dla tłuszczu). Kalorie z alkoholu są wykorzystywane przez organizm głównie do generowania ciepła i nie są przekształcane w użyteczne źródło energii jak glikogen. Ważne jest również, aby pamiętać, że kalorie w alkoholu są "puste" - alkohol nie zawiera znacznej ilości witamin i minerałów.

Odpowiedź: Nie

Alkohol jest dobrym źródłem składników mineralnych i witamin z grupy B?

Napoje alkoholowe zawierają tylko niewielkie ilości witamin. Na przykład trzeba wypić 11 puszek piwa, aby zapewnić dzienną dawkę witaminy B2. Piwo Guinness, które często uznawane jest za doskonałe źródło żelaza, wcale nie zawiera go dużo. Aby osiągnąć codzienne zalecenia mężczyźni musieliby pić 35 litrów piwa, a kobiety nawet więcej. Alkohol może w rzeczywistości wypłukiwać witaminy i minerały z organizmu. Alkohol po pierwsze powoduje, że komórki jelitowe zatrzymują absorpcję tiaminy, folacyna i B12. Komórki wątroby tracą efektywność w aktywacji witaminy D. Nerki wydzielają zwiększoną ilość magnezu, wapnia, potasu i cynku, pozbawiając organizm tych niezbędnych minerałów.

Odpowiedź: Nie

Kilka drinków pogorszy wyniki sportowe?

Ani Mózg ani mięśnie nie będą działać szybko, ze znaczną ilością alkoholu we krwi. Wiele badań wykazało, że nawet niewielka ilość alkoholu może upośledzać zdolności psychomotoryczne, czas reakcji, koordynację, wzrok, równowagę i czujność. Więc w zasadzie, im więcej pijemy, tym gorsza będzie Twoja wydajność.

Odpowiedź: Tak

Czy alkohol odwadnia?

Alkohol działa moczopędnie, powodując większą utratę płynów (minerałów i elektrolitów), więcej niż zawiera. Alkohol zmniejsza produkcję hormonu antydiuretycznego (ADH), który reguluje równowagę płynów. Jeśli pijesz alkohol przed lub po treningu, należy również pić odpowiednią ilość napojów bezalkoholowych w celu uzupełnienia strat płynów straconych.

Odpowiedź: Tak

piwoo

Umiarkowane spożycie alkoholu jest kluczem do uniknięcia negatywnych jego skutków. Skorzystaj z kilku wskazówek, aby utrzymać odpowiedni poziom gospodarki wodnej organizmu:

1 piwo przed wyścigiem lub kieliszek wina, może pomóc Ci się zrelaksować i jest w porządku, ale należy pamiętać: alkohol jest moczopędny, a Ty nie chcesz być odwodnione na linii startu.
2. Picie piwa po biegu jest świetnym sposobem na relaks, ale dodatkowo spożywaj dużą ilością wody i  spożywaj zdrowe przekąski po treningu.
3. Picie dużej ilości piwa podczas wyścigu jest złym pomysłem, ale kilka łyków na mecie nie spowoduje negatywnych reakcji. Tylko uważaj, aby nie pić zbyt dużo, nawet niewielka ilość w tej sytuacji może powodować odwodnienie i upośledzać reakcje organizmu.

Udostępnij na FB