Norman Tec

Czy triathloniści powinni unikać pszenicy?

Ziarno pszenicy jest używane we wszystkich typach kuchni i odgrywa ważną rolę w diecie wielu sportowców. Jest składnikiem wielu popularnych produktów spożywczych wysokokalorycznych, takich jak makaron, płatki śniadaniowe, chleb, babeczki i ciasteczka.

O wpływie pszenicy i produktów zawierających pszenicę debatuje się wiele, zarówno na sympozjach medycznych, wśród całej społeczności medycznej i dietetycznej, jak również w środowisku samych sportowców. Podstawowym pytaniem zadawanym przez wszystkich jest wpływ pszenicy i czy faktycznie można zaliczyć ją do zdrowej żywności.
Produkty, które w dużej mierze zawierają pszenice bardzo często kojarzone są z wieloma stanami chorobowymi, przez fakt, że przy okazji zawierają gluten, modyfikowane białko, a także inne zboża, takie jak żyto i jęczmień. Wiele osób uważa, że powinniśmy unikać glutenu, nawet jeśli nie mamy objawów celiakii czy nietolerancji glutenu.
Jednak to nie tylko gluten, jest problemem. Gliadyna, amylopektyny i inne elementy w nowoczesnej pszenicy wydają się być wysoce szkodliwe dla narządów i tkanek organizmu, a nawet mózgu.

Nie ma wątpliwości, że przetworzone, bogate w cukier i szybko pieczone formy pszenicy (słodycze i ciastka) stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia i mogą stwarzać problemy trawienne. Jednak należy pamiętać o wielu opcjach nie przetworzonej pszenicy, takich jak same ziarna pszenicy czy produkty z pełnymi ziarnami zbóż.
Badania nie udzielają ostatecznej i jednoznacznej odpowiedzi, i trudno jest kwestionować fakt, że nieprzetwożone formy pszenicy są bogate w niezbędne składniki odżywcze, takie jak witaminy z grupy B, minerały i błonnik. Freekeh czyli młoda niedojrzała pszenica, palona i suszona na słońcu ma bardzo niski indeks glikemiczny, a do tego jest bogata w biało i błonnik.

pszenica

Jak z każdym innym składnikiem odżywczym, pszenica powinna być konsumowana indywidualnie w odpowiednich ilościach.  Sportowcy powinni spożywać ją w postaci naturalnej, w ramach bardzo zróżnicowanej diety, gdzie głównym ich składnikiem powinny być węglowodany naturalne. Do tego oczywiście nie należy zapomnieć o dużej ilości warzyw i owoców.

Produkty spożywcze na bazie pszenicy mają zwykle dość wysoki indeks glikemiczny, co może zakłócić równowagę cukru we krwi i może przeszkadzać w kontrolowaniu apetytu. Pszenica może również powodować problemy trawienne, więc wnioskować można, że jej nadmiar z pewnością nie jest zdrowy dla większości z nas.

Udostępnij na FB