Norman Tec

Czy FRUKTOZA w odżywkach sportowych może szkodzić?

fruktozaWiększość żeli energetycznych i napojów sportowych na rynku zawierają fruktozę. Jest to składnik wszechobecny w tego typu produktach, a niektóre media, twierdząc, że składnik ten może być czynnikiem przyczyniającym się do artretyzmu.

Artretyzm to choroba stawów. Może zaatakować jeden staw lub kilka. Najbardziej znana i rozpowszechniona to dna moczanowa spowodowana zbyt wysokim stężeniem kwasu moczowego we krwi. W artykule przyjrzymy się czym tak naprawdę jest fruktoza i czy można ją zastąpić.

Fruktoza, czyli cukier owocowy to organiczny związek chemiczny z grupy monosacharydów. Związek ten nie wymaga enzymatycznego rozpadu przed absorpcją do krwioobiegu. Łatwo przenika przez ścianki jelit i staje się szybko dostępnym źródłem energii. Fruktoza naturalnie występuje w owocach, Fruktoza jest znacznie wolniej przyswajana przez organizm, niż sacharoza i glukoza co pozwala uniknąć dużych skoków cukru we krwi.

Fruktoza może stać się problemem wtedy, gdy jest przetwarzana w nadmiarze. Niektóre osoby wrażliwe (na przykład diabetycy) również muszą uważać na nadmierne spożycie naturalnych substancji słodzących, takich jak miód, cukier klonowy i nektar z agawy. W tym przypadku, jest to związane z insulinoopornością czyli brakiem wzrostu insuliny po jedzeniu.
Zbyt duża ilość fruktozy może zwiększać ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób serca. Może to również prowadzić do wzrostu poziomu kwasu moczowego, substancji, która powoduje dne moczanową. Dodatkowo, ponieważ fruktoza jest metabolizowana w wątrobie, nadmierne ilości mogą prowadzić do otłuszczenia wątroby, wysokiego stężenia triglicerydów, jak również zwiększenia masy ciała i otyłości.

Głównym zamiennikiem fruktozy w produktach spożywczych, jest Syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy HFCS.HFCS jest fruktozowo-glukozowym płynnym słodzikiem alternatywą dla sacharozy (cukier stołowy), i jest używany jako zamiennik cukru w wielu tanich produktach spożywczych i napojach. Eksperci uważają, że HFCS jest silnie związany z chorobami takimi jak cukrzyca.

Żele często zawierają fruktozę, ale przed ich całkowitym odstawieniem, należy pamiętać, że żele są skuteczne bo szybko podnoszą poziom energii na zawodach czy treningu nie obciążając przy tym żołądka. Dodatkowo, ilość fruktozy (lub innych rodzajów cukrów, takich jak glukoza i maltodekstryny) w żelach i napojach sportowych jest tam w ilościach ściśle określonych przez naukowców. Naukowcy wiedzą ile potrzebujemy i skutecznie wykorzystujemy w trakcie lub po treningu czy zawodach. Jako alternatywa dla żeli, polecam wziąć "cukier" w jego najbardziej naturalnej postaci czyli świeże owoce. Np. Banany są łatwe do trawienia są szybko wchłaniane, a dodatkowo są bogate w potas i magnez.

Udostępnij na FB