Norman Tec

Nie przetworzona żywność alternatywą dla żeli i batonów w diecie triathlonisty

Wielu triatlonistów generalnie unika ,,śmieciowej” przetworzonej żywności, nie chce spożywać żadnych cukrów prostych, po prostu dba o to by spożywana żywność w ich codziennej diecie była zdrowa i wartościowa. Okazuje się jednak, że w wielu przypadkach całe założenia dietetyczne biorą w łeb w dniu wyścigu.

Zawodnicy spożywają żele, batony proteinowe i napoje sportowe, a wszystko to by dobiec do upragnionej mety. Dla wielu taki sposób odżywiania na zawodach nie ma znaczenia, ale dla innych żele i napoje dla sportowców po prostu nie pasują do ich zdrowego stylu życia. Pojawia się więc pytanie: Czy istnieją dobre alternatywy wśród naturalnych składników, które działają tak samo jak ich przetworzone substytuty?

Nowe badania dają nadzieję tym, którzy chcą aby energia tak niezbędna podczas zawodów pochodziła z nie przetworzonej żywności. Ostatnie badania przeprowadzone na napoju izotonicznym w skład którego wchodzi 6 procent węglowodanów i całym bananie potwierdziły, że nie było żadnej różnicy w wydajności i regeneracji sportowców, którzy zostali poddani testowi. Warto jednak zadać sobie pytanie jak rozwiązać problem transportowania kilku bananów podczas zawodów triathlonowych?

Sześciokrotny mistrz świata Ironman Dave Scott powiedział. W pierwszych latach Ironman na Hawajach ścigał się z ładunkiem bananów w kieszeni koszulki. "To była katastrofa", mówi. "Z pięciu bananów w mojej koszulce narażonych na słońce Hawajów wszystkie bardzo szybko stały się musem.” Jako trener, choć nie poleca koszulki pełnych bananów, Scott uważa, że nie przetworzona żywności wciąż ma bardzo ważną rolę. "Mam zawodników, którzy nie mogą poradzić sobie z dużą ilością cukru w biegu i używają wodę kokosową do nawodnienia i uzupełnienia elektrolitów," mówi Scott. Znam, innych sportowców, którzy z powodzeniem stosowali w wyścigach pieczone ziemniaki. "Kluczem do spożywania nie przetworzonej  żywności jest jedzenie jej częściej w mniejszych ilościach" zauważając, że większość sportowców je zbyt wiele, zbyt szybko w czasie wyścigu.

Jednym z zawodników, którzy odnieśli sukces jedząc nie przetworzoną żywność jest Diane Isaacs która była czwarta w swojej grupie wiekowej w Kona. Podczas wyścigów, Isaacs polega na kiełkach, małych awokado, namoczonych orzechach i jagodach. "Rozdrabnianie i moczenie powoduje, że nasiona i orzechy są łatwiej strawne podczas wyścigu," mówi Isaacs.

Sportowiec Rich Roll, autor Ukrytej siły, mówi, że je lekko pieczone słodkie ziemniaki i banany na treningach, ale uważa, że przetworzone węglowodany powinny być stosowane podczas wyścigu, zwłaszcza produkty z węglowodanów złożonych, a nie z cukrów prostych. Roll twierdzi jednak że, jedzenie powinno być jak najbliżej pochodzenia naturalnego jak to tylko możliwe."

Dla niektórych oznaczać to może, że żele i napoje dla sportowców pozostaną częścią ich wyścigowej diety. Ale dla tych, którzy nie chcą spożywać produktów mocno przetworzonych, nawet w dniu wyścigu, istnieją alternatywy, które z powodzeniem stosowane są również przez sportowców wyczynowych. Cały problem polega na tym, aby znaleźć to, co działa najlepiej na Ciebie.

 

owoce szuszone

Wypróbuj:
Trenować używając nie przetworzonej żywności to tak jak przejście z benzyny na diesla, musisz trenować swoje ciało, aby dostosować się do nowego paliwa. Jeśli jesteś przyzwyczajony do żeli, batonów i izotoników, oto kilka alternatyw, które należy spróbować, by dokonać zmian.

Żele
Spróbuj zastosować pół szklanki zmiksowanego banana z odrobiną soku z cytryny i tyle wody, aby miał konsystencję żelu. Pół szklanki banana ma tyle samo kalorii i węglowodanów co niejeden żel.

Przekąski,  
Spróbuj suszonych ananasów. Dwa kawałki mają więcej kalorii i węglowodanów niż nie jeden nie zdrowy cukierek

Batony
Mieszanka migdałów i jagód goji jest aromatyczna, bogate w kalorie i idealna na długie przejażdżki rowerowe.

Napoje dla sportowców
Wymieszać wodę kokosową (bogactwo elektrolitów) z sokiem wiśniowym (wysoka zawartość cukru i witamin) by uzyskać koktajl, który nie smakuje źle, nawet gdy jest gorący.

Udostępnij na FB