Norman Tec

Podstawowe zasady regeneracji

Podczas wielu startów na pewno wielu z was miało dosyć uprawiania sportu i przekraczając linię mety myślało tylko o odpoczynku. Okazuje się, że takie zachowanie jest naturalne. Nasz mózg podczas ekstremalnego wysiłku jakim jest triathlon broni się dając nam sygnały, które wpływają na nasz komfort psychiczny. Wszystko to powoduje, że podczas totalnego wyczerpania pierwszą myślą jaka przychodzi nam do głowy jest odpuszczenie dalszego wysiłku.

Ale czas i odpoczynek pozwala nam zregenerować się i wkrótce wielu z nas rozpoczyna planowanie kolejnego wyzwania. Oczywiście czas potrzebny na regeneracje jest proporcjonalny do dystansu, który pokonaliśmy. Dystans pełnego Ironmana czy maratonu może wymagać od nas kilku tygodni regeneracji. Jest to bardzo ważny proces, który pozwoli unikać kontuzji, a dodatkowo odzyskać motywację do dalszego rozwoju sportowego.

recovery

 Chociaż wiele mówi się o niszczycielskich skutkach wyścigów długodystansowych dla naszego organizmu,  to do tej pory zostało przeprowadzone bardzo mało badań, które stwierdzały na jak długo tak długi wysiłek oddziałuje na ścięgna, chrząstki i kości. Dziś mamy dostęp do coraz nowszych technologii medycznych, a one z kolei pozwalają nam zgłębić tajniki regeneracji. Nowe badania dr Anthonego Lukea, dyrektora University of California, RunSafe Clinic w San Francisco, przedstawiły zmiany w stawie kolanowym po maratonie.

Badanie zostało przeprowadzone na początkujących biegaczach, którzy ukończyli swój pierwszy maraton. Do oceny zmian zostało wykorzystane zaawansowane obrazowanie MRI przed i po maratonie w celu zbadania zmian w chrząstce stawu kolanowego. Badania wykazały, że nie ma zmian strukturalnych w chrząstce po maratonie, natomiast objawy obrzęku chrząstki trwały do trzech miesięcy po biegu. Zmiany te mogą sugerować mikrourazy, które mogą później spowodować uszkodzenia strukturalne, jeśli dodatkowo zostanie podrażniona. Luke zauważa również, że podrażniona chrząstka może nie dawać żądnych sygnałów bólowych a, czołowi sportowcy czują się gotowi do kolejnych startó, zanim zostanie w pełni zregenerowana.

Biorąc pod uwagę te wyniki, Luke zaleca początkującym biegaczom i triatlonistą, którzy właśnie ukończyli Ironmana lub maraton odpocząć co najmniej trzy miesiące przed podjęciem kolejnego przygotowania do wyścigu długodystansowego.

Dr Marc Safran, współpracownik szefa medycyny sportowej w Stanford University, uważa również, że chrząstka, jak i inne struktury w organizmie, takie jak ścięgna i kości, muszą być poddawane obciążeniu regularnego biegania, by stać się silniejsze. W rzeczywistości, badania Safrana dotyczące koszykarzy ze Stanford wskazują, że trening ma bardzo dobry wpływ na trwałość chrząstki. "Chociaż wierzę w trening ogólnorozwojowy jako uzupełnienie treningu pod konkretne zawody, to tak naprawdę do wzmocnienia chrząstek, ścięgien i kości potrzebujemy regularnego biegania." mówi.

Odzyskiwanie pełni sił po zawodach jest bardzo podobne do samego przygotowania. To po prostu wymaga czasu. Świętujmy swoje osiągnięcia i sukcesy od dwóch do trzech miesięcy i dopiero potem zaczynajmy trenować intensywnie do kolejnego startu na dystansie długim.

Udostępnij na FB